Digitalisering i de nordiske lande har stort set dækket alle velfærdsområder; sociale ydelser, offentlige skoler og sundhedspleje. Samtidigt har et stærkt brugerperspektiv ført til fokus på selvbetjeningsløsninger. Da borgerne deltager i møder med velfærdsstaten gennem uddannelse, sundhedspleje og sociale ydelser, er det blevet klart, at der stadig er behov i forbindelse med digitalisering, der ikke er er blevet mødt. For eksempel kan borgere, der kæmper med sociale, kognitive eller sundhedsmæssige udfordringer, afholde sig fra at bruge de digitale løsninger, der er indført af de offentlige myndigheder. Selvom de muligvis kan bruge mobile kommercielle digitale enheder (f.eks. smartphones eller tablets) og tjenester via sociale medier osv., forbliver deres kapacitet som ‘digitale borgere’ mangelfulde. De kræver med andre ord omfattende kommunikativ hjælp fra andre mennesker for at få adgang til digitaliserede velfærdstjenester. Dette er de centrale spørgsmål, som projektet Infrastruktur for delvist digitale borgere: Støtte til uformelt velfærdsarbejde i den digitaliserede stat (også kort og godt kaldet: ‘SOS’) har til formål at undersøge. SOS-projektet er finansieret af Nordforsk med DKK 2,25 mio. Projektet starter primo 2021 og afsluttes med udgangen af 2023.
SOS-projektet tilbyder en komparativ kortlægning af det uformelle velfærdsarbejdes informationsbehandling og -formidling på tværs af tre velfærdssektorer. Uformelt velfærdsarbejde er ubetalt støtte til borgerne i hans / hendes interaktion med velfærdsstatens institutioner og aktører. SOS tager udgangspunkt i, at de nordiske lande ikke har råd til at ignorere støtte til et sådant arbejde, hvis de vil bevare deres position som førende digitale velfærdssamfund. Mangel på offentlig støtte til de delvist digitale borgere har ikke kun en negativ effekt på den samlede nordiske værdi af universel velfærd, men der er en risiko for, at velfærdsomkostningerne vil eskalere i fremtiden, hvis der ikke ydes støtte.
Projektet består af et stærkt konsortium af partnere fra universiteter, den offentlig sektor og industrien i Danmark, Norge og Sverige. Dens vigtigste ambition er at kortlægge uformelt velfærdsarbejde i tre velfærdsektorer i tre nordiske lande og at foreslå og prototype socio-digitale innovationer, der muliggør synergi mellem uformelt velfærdsarbejde og offentlige myndigheders krav. Med konsortiet og et bredt og engageret panel af eksterne partnere er vi godt klædt på til at tilbyde løsninger til et område, der i øjeblikket er usynligt og ukendt, og dermed hjælpe med at fremtidssikre digitale velfærdssamfund i Norden.
For at høre mere om SOS, bedes du kontakte strategisk projektleder Kitt Plinia Nielsen.